loveley_lipsJeżeli państwa firma posiada do sprzedania dużą flotę samochodów, potrzebują się państwo szybko pozbyć starej floty, potrzebują pilnie gotówki. Firma Sunai oferuje pomoc przy sprzedaży flot samochodowych, możemy odkupić flotę samochodową, lub zaoferować pomoc przy jej sprzedaży. Oferujemy kompletne przygotowanie samochodu do sprzedaży, usuwanie drobnych wgnieceń renowacje karoserii, renowację wnętrza samochodu.

Trudno przecenić wartość samochodu służbowego dla możliwości sprawnego funkcjonowania firmy. Jest on bowiem zarówno ważnym narzędziem w działalności biznesowej, jak i istotnym elementem jej kultury organizacyjnej. Problemy związane z samochodami nie ograniczają się jednak do zarządzania nimi w okresie ich użytkowania. Prawdziwy kłopot pojawia się w momencie, gdy przychodzi czas wycofania samochodów z firmy. Osoba odpowiedzialna za samochody firmowe staje nagle przed koniecznością pozbycia się sporej ilości pojazdów, nierzadko mocno wyeksploatowanych, ze słabym wyposażeniem i najczęściej w kolorze białym. Nie przypadkiem więc zewnętrzni doradcy CFM, poza kompleksową obsługą floty, dostarczają również rozwiązania dotyczące jej późniejszej odsprzedaży. Zasady określające ten proces są częścią polityki flotowej prowadzonej przez firmę.

Kłopoty ze sprzedażą
Specjaliści w dziedzinie zewnętrznego zarządzania flotami samochodowymi wskazują na kilka głównych sposobów postępowania z samochodami po zakończeniu okresu ich użytkowania (leasingowania). Jednym z nich jest zorganizowanie przez firmę wewnętrznego przetargu, w ramach którego prawo pierwokupu przysługuje pracownikom, którzy użytkowali auta. Innym rozwiązaniem jest odsprzedanie samochodów podmiotowi zewnętrznemu, który zaoferuje najkorzystniejszą ofertę. Zazwyczaj odbywa się to w drodze licytacji z udziałem komisów samochodowych lub innych firm specjalizujących się w handlu samochodami używanymi.

Pracownik jako przyszły klient
Firmy, które chcą zaoferować samochody swoim pracownikom powinny już od samego początku użytkowania auta ustalić jasne reguły wykupu pojazdu. Kierowca mający świadomość wykupu użytkowanego samochodu, na pewno będzie dbał o niego bardziej niż o auto firmowe, z którym po kilku latach użytkowania miałby się rozstać. Tym sposobem pracodawca, zapewnia sobie niższe koszty eksploatacji, nawet za cenę mniejszego zysku przy odsprzedaży auta. Korzyści pojawiają się również po stronie pracownika. Zagwarantowana cena wykupu samochodu jest niższa od rynkowej o średnią marżę pośredników (np.: komisów), czyli o ok. 10-15%. Ponadto pracownik, przyszły nabywca samochodu, ma pewność, że pojazd jest należycie serwisowany, zna jego historię oraz wie, w jaki sposób auto było użytkowane.

Kiedy pora na wymianę?
Moment, w którym firma powinna się zdecydować na wymianę samochodu, zależy od wielu czynników, m.in. marki, klasy auta, jego przeznaczenia oraz typu silnika. Firmy doradcze najczęściej rekomendują trzy i czteroletnie okresy użytkowania, bez względu na przebieg. Auta w tym wieku są jeszcze względnie młode. Dlatego też ich ceny są stabilne i stosunkowo łatwo znaleźć na nie nabywcę. Po tym okresie znacznie wzrasta średni koszt przejazdu 1 km, bowiem rosną ceny serwisu i bieżącej eksploatacji. Tomasz Matujewicz z LeasePlan komentuje tę sytuację: - Z naszych doświadczeń wynika, że ok. 80% samochodów flotowych zmienia właściciela po osiągnięciu wieku 3-4 lat. Biorąc pod uwagę przebieg, samochody z silnikiem benzynowym najkorzystniej jest wymieniać przy przebiegu 120-150 tys km, a diesle 150-200 tys. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku aut specjalnych, np. bankowozów. W związku z ich wąskim przeznaczeniem pozostają one w swoich flotach dłużej i nie stosuje się stałych zasad przy ich wymianach.

Planowanie czasem nierealne
Kilkuletnie planowanie relacji z pracownikiem możliwe jest jednak wyłącznie w przewidywalnym środowisku, gdzie istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik zachowa swoje stanowisko w firmie lub nie zmieni miejsca pracy. Rotacje w zatrudnieniu dotyczą w szczególności przedstawicieli handlowych, zwłaszcza w sektorze FMCG. W ciągu roku nawet 20% z nich zmienia pracę. W takiej sytuacji nie działa czynnik motywujący. Ponadto, praca handlowca jest na tyle wyczerpująca dla samochodu służbowego, że trudno liczyć na jego oszczędną eksploatację. W firmach handlowych umowy wykupu zawiera się więc raczej z kadrą wyższego szczebla i grupą kierowniczą, która z racji swojej pozycji jest bardziej związana z przedsiębiorstwem. Niektóre firmy nie zawierają w umowie ze swoim pracownikiem gwarantowanej ceny wykupu samochodu. Kierowca zachowuje prawo pierwokupu, ale nie zna ceny, którą będzie musiał zapłacić. - Jest to rozwiązanie pośrednie, pracodawca zachowuje możliwość dostosowania ceny auta do jego rynkowej wartości w momencie sprzedaży, jednak traci walor motywacji – wyjaśnia Tomasz Matujewicz. Kierowca nie ma bowiem przekonania, czy rzeczywiście będzie zainteresowany odkupieniem swojego służbowego auta.

Jak to robią firmy CFM?
W przypadku korzystania z usług zewnętrznej firmy zarządzającej flotą sytuacja wygląda jeszcze inaczej. Auto nie należy bowiem do firmy użytkującej pojazd, a jest jedynie wynajmowane od firmy CFM. Prawo pierwokupu firmy zewnętrzne po okresie wynajmu dają często swoim klientom, którzy sami mogą nabyć pojazd na poczet potrzeb własnej działalności lub zaoferować taką możliwość swoim pracownikom. - Do 2004 roku klient miał prawo do wykupu auta po najwyższej wylicytowanej w przetargu cenie – tłumaczy Tomasz Matujewicz. - Po zmianie przepisów w kwietniu 2004 roku, w umowach leasingu operacyjnego musi być określona cena za jaką firma może odkupić samochód po okresie leasingowania.
W praktyce wygląda to tak, że w zależności od umowy zawartej z klientami, firmy CFM proponują możliwość zakupu samochodu po cenie określonej w przetargu lub po cenie określonej i zagwarantowanej w umowie leasingu. Jeżeli klient oraz użytkownik nie chcą kupić pojazdu, sprzedażą samochodów zajmuje się firma CFM. - LeasePlan współpracuje z siecią autoryzowanych komisów – opowiada Tomasz Matujewicz. – Biorą one udział w licytacji. Każdy z komisów ma pełen dostęp do szczegółowych danych na temat wszystkich licytowanych samochodów. Firma wysyła pełną dokumentację z opisem aut oraz płytę CD ze zdjęciami oferowanych modeli. Dotychczas licytacje odbywały się za pomocą faxów. Od lipca 2006 roku LeasePlan wdraża system internetowy, który umożliwił licytacje on-line. Biorą w nich udział przede wszystkim komisy samochodowe oraz firmy, które profesjonalnie zajmują się obrotem autami używanymi. System pozwala na precyzyjny dobór uczestników danego przetargu, ponieważ każdorazowo otrzymują oni zaproszenie za pośrednictwem e-maila. Po zalogowaniu się do systemu, użytkownik ma okazję zapoznać się z listą aut wystawionych do sprzedaży. Każdy pojazd jest szczegółowo opisany oraz posiada szeroką dokumentację fotograficzną. Charakterystyka auta zawiera wycenę oraz ocenę stanu technicznego, sporządzoną przez niezależnego rzeczoznawcę. Ponadto, dołączony jest opis usterek występujących w samochodzie wraz z potencjalnymi kosztami naprawy, przy założeniu, że będzie ona przeprowadzana w nieautoryzowanym serwisie i z wykorzystaniem nieoryginalnych bądź używanych części. W przypadku np. usterki lakierniczo-blacharskiej, uczestnik poza obejrzeniem jej na bardzo dokładnych fotografiach, może również zapoznać się z charakterem wymaganej naprawy. Jeśli usterka jest w postaci np. zarysowania na masce pojazdu, to potencjalny nabywca jest poinformowany o wielkości rysy mierzonej w centymetrach oraz o zakresie naprawy lakierniczej (np. w celu usunięcia defektu należy lakierować przynajmniej połowę elementu). Przetarg może trwać od 2-5 dni, w zależności od konkretnej sytuacji, czyli np. liczby uczestników. System pozwala uczestnikowi na ustalenie na samym początku licytacji maksymalnej kwoty, jaką jest on gotowy zaoferować za dane auto. Wówczas program sam zwiększa stawkę w przypadku, gdy zostanie ona przelicytowana przez innego uczestnika, aż do momentu, w którym osiągnie sumę zadeklarowaną jako maksymalną.

Wartość rezydualna
Jednym z najważniejszych elementów działalności Car Fleet Management jest określenie wartości rezydualnej, czyli przewidywanej wartości samochodu po zakończeniu okresu leasingowania. Determinuje ona wysokość stawki leasingowej i zabezpiecza interes doradcy flotowego po zakończeniu okresu leasingowania. Trudność oszacowania wartości rezydualnej wynika z faktu, że należy ją założyć na 3, 4 lata wcześniej, już na początku umowy leasingu operacyjnego. Najważniejsze czynniki, jakie należy brać pod uwagę przy jej wyliczaniu, to wiek i przebieg samochodu po zakończeniu okresu leasingowania, pozycja danego modelu na rynku oraz ogólna analiza rynku i jego tendencji. Auta niemieckie i japońskie wolniej tracą na wartości – ich cena po okresie leasingu jest więc większa. Warto również wspomnieć o dodatkowym wyposażeniu. W przypadku samochodów flotowych, szczególnie w klasach wyższych, wyposażenie dodatkowe auta nie ma większego wpływu na jego wartość rezydualną. Można więc założyć większą utratę wartości samochodów z dodatkowym wyposażeniem w stosunku do opcji standardowej.
W chwili podpisania umowy leasingu określany jest okres jej trwania oraz łączny przebieg jaki pojazd ma osiągnąć w tym okresie. W zależności od wymagań klienta, zmian użytkownika pojazdu i innych czynników, przebiegi realne mogą różnić się od założonych w umowie. Jeśli limit zostanie przekroczony, klient dopłaca za ponadnormatywnie przejechane kilometry. Inne są bowiem stawki dla auta przejeżdżającego 30 tys. km rocznie, a inne dla pokonującego 50 tys. W ten sposób firma flotowa zabezpiecza obniżenie wartości rezydualnej samochodu spowodowane przekroczonym przebiegiem. Ten system działa jednak w dwie strony. Jeżeli bowiem samochód przejechał mniej kilometrów, niż założono w umowie, LeasePlan zwraca klientowi nadpłatę z tytułu niezrealizowanego przebiegu.
Jeśli natomiast firma kupuje samochód na własność, musi wziąć ona pod uwagę czynniki związane z utratą wartości poszczególnych modeli. Istotne jest, że pewne marki tracą na wartości mniej od innych. Istotny jest kolor, wyposażenie i wiele innych elementów. Warto więc czasami wydać nieco więcej za nowy samochód, by w momencie ich odsprzedaży odzyskać jak najwięcej pieniędzy.

Celem szybkiej wyceny prosimy o kontakt z firmą Sunai.

Telefonicznie +48 692 035 804

mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Za pomocą formularza - wystarczy wypełnić krótki formularz wpisując dane państwa samochodu, a już po chwili otrzymają państwo bezpłatną wycenę samochodu.

FORMULARZ - PROSZĘ KLIKNĄĆ

Kto jest online

Naszą witrynę przegląda teraz 78 gości 
| + - | RTL - LTR